EVA WAS EERST
Leonardo Da Vinci - Mona Lisa - Isis
Mona Lisa
De Mona Lisa.
Da Vinci heeft zijn beroemdste schilderij wellicht niet toevallig gemaakt in de herfst
van zijn leven.
(Foto: Wikipedia)
De beroemde criticus
Walter Pater schreef in 1867: 'De Mona Lisa vertegenwoordigt de eeuwige vrouwelijkheid.
Ze is ouder dan de rotsen waarop ze zit en heeft het geheim van de dood
doorgrond.' Andere critici houden het korter: 'Het schilderij toont
de ware kracht van de vrouw.'
Voor het portret stond Lisa Gherardini model, de vrouw
van Francesco Del Giocondo, een rijke handelaar. Doch als die handelaar de opdrachtgever was,
dan heeft hij het schilderij nooit
mogen ontvangen. Da Vinci begon eraan in 1503 en was er
tot zijn dood -zowat 16 jaar later- mee begaan. Hij hield het angstvallig
bij zich, en wilde het blijkbaar niet eerder
vrijgeven dan na zijn dood.
Wat is er zo speciaal aan het schilderij?
- Het is opgemaakt in piramidestijl;
- De ogen lijken de toeschouwer overal te volgen;
- Lisa heeft een totaal gebrek aan seksuele uitstraling;
- Ze straalt vroomheid uit;
- Ze heeft wenkbrauwen noch wimpers.
Onderzoekers hebben zich suf gezocht naar de reden hiervoor. Scans en uitvergrotingen
brachten uiteindelijk één haartje aan het licht, waardoor men al te snel de
conclusie trok dat de andere haren door het veelvuldig poetsen van het doek
waren verdwenen. Er is echter maar één geloofwaardige uitleg.
Da Vinci heeft ze bewust weggelaten;
- Lisa is zwanger of pas bevallen.
Scans brachten een kenmerkende sluier over de schouder aan het licht, en die
kon maar één betekenis hebben;
- Ook de trouwring werd door de schilder
bewust weggelaten, aangezien het zo goed als zeker is dat mevrouw Giocondo wel degelijk een
trouwring droeg;
- Lisa lijkt niet uit te zijn
op macht of materiële dingen.
Het zou echter verbazen als zij geen enkel juweel droeg toen ze zich liet schilderen;
- Mannelijke gelaatstrekken lijken zich met
vrouwelijke te vermengen. Sommigen zien daardoor het schilderij als een zelfportret
van Da Vinci, anderen als een teken dat de afgebeelde figuur
tegelijk man en vrouw is (reden waarom ze zonder mannelijke tussenkomst een nakomeling
ter wereld kon zetten).
Heeft Da Vinci in plaats van Lisa del Giocondo, Isis 'de godin van de goden' geschilderd?
Lisa lijkt na aanpassingen van de meester alleszins
wonderwel aan de criteria van Isis
te voldoen: vroom, vruchtbaar, in staat om kinderen te krijgen zonder toedoen van een man,
niet uit op macht of materiële dingen ...
Lisa's ogen doen sommigen denken aan een gecontesteerd, maar onmiskenbaar symbool
dat in verband wordt gebracht met de vrijmetselaars: het alziend oog van God in
de top van een piramide, eigenlijk het alziend oog van Isis (Sirius).
Horus, de zoon van Isis, staat overigens
ook bekend om zijn alziende ogen.
Een andere hint naar
Isis was het weglaten van wimpers en wenkbrauwen.
Egyptische priesters epileerden hun wimpers en wenkbrauwen. En heel wat
onderzoekers zijn ervan overtuigd dat ze dit deden ter ere van de goden
(dus zeker ook ter ere van Isis, de belangrijkste godin).
Dan Brown zegt in zijn Da Vinci Code dat de voornaam van het model
deel uitmaakt van de codetaal. L'Isa was voor Italianen ten tijde van Da Vinci
niemand minder dan Isis. Hij is tevens van mening dat Mona verwijst naar Amon
-een mannelijke Egyptische god-
omdat de naam uit dezelfde letters bestaat. Maar daar vergist hij zich wellicht.
Leonardo heeft immers de aanspreektitel Mona niet zelf bedacht. Hij kon dus niet
weten dat men vele jaren na zijn dood van Lisa een Mona Lisa zou maken.
Dat Da Vinci met zijn Lisa echter een heel andere vrouw in gedachten
had dan deze van meneer Giocondo, ligt er vingerdik op. Zozeer zelfs dan hij
moet hebben geweten dat men na zijn dood bij Isis zou uitkomen. Iets wat zeker niet
vóór zijn dood mocht gebeuren.
We mogen er trouwens gerust van uitgaan dat
er nog andere addertjes onder het gras zullen zitten.
De mysterieuze glimlach, het loshangende haar waarvan sommigen vermoeden dat
het een pruik is, de achtergrond van het schilderij ... ze hebben hun geheimen nog
niet prijsgegeven.
Velen blijven beweren dat
het schilderij niets mysterieus te bieden heeft. 'Het werd
simpelweg geschilderd naar de mode van de tijd.' Een uitspraak die steeds
minder mensen geloven, ook al omdat recent werd ontdekt
dat er in het zwart van de
ogen van Mona Lisa letters (de letters L en S) en cijfers staan.
De L zou daarbij duiden op Leonardo en de S op Salai,
zogezegd de voornaam van zijn minnaar. Maar voor dezelfde moeite duidt de L op
Lisa en de S op Isis. De hoofdletter S is namelijk in sommige kringen
een symbool voor Isis.
Hints genoeg dus om aan
te nemen dat Leonardo ons ergens heeft willen op wijzen.
Da Vinci was een wereldwonder op zich. Al kon hij zijn creatieve drang blijkbaar niet altijd de baas.
Wij vermoeden dat hij ondanks (of dankzij) zijn genialiteit teveel hooi op zijn vork nam, waardoor hij meer dan eens een werk niet volledig kon voltooiden.
Maar de Mona Lisa blijft uniek, daar is iedereen het over eens.
Was Leonardo ook eigenzinnig ... zeg maar een geslepen dwarsligger? Een anarchist? Weliswaar verdoken (anders zou hij niet zo oud geworden zijn).
Wij menen van wel. Hij wilde ons informeren over iets dat in die tijd verschrikkelijke gevolgen zou hebben gehad.
Onze echte leiders hebben zijn boodschap echter verdoezeld -wij oordelen niet, maar mogelijk is het overgrote deel van de mensheid bijlange nog niet klaar voor de waarheid-.
Met andere woorden: Wees ervan overtuigd dat men achter de
schermen wel degelijk weet dat Mona Lisa en Isis één en dezelfde zijn. Zoals eerder
aangetoond, spelen mensen met geheime kennis sinds Plato -en wellicht lang vóór hem-
graag spelletjes (een bewuste keuze). Ze coderen en geven hints,
maar zeggen ons niet alles.
Die mensen met geheime kennis -ondertussen de 'echte machthebbers' geworden-
verwijzen naar Isis, maar wij kunnen het niet zwart op wit bewijzen. En zo verzeilen we opnieuw in een
believers versus non-believers toestand die nergens toe leidt.
Plato, Da Vinci, Michelangelo, Bulwer-Lytton, Nikola Tesla, Wallace ... zelfs Jezus ...ze kwamen
allemaal op voor de vrouw. de ene in codetaal, de andere met een verhaal
doorweven met fantasie. In een tijd waar de minste verwijzing naar vrouwen als
gelijke van de man een vreselijke dood betekende, was codetaal en fantasie
misschien wel de enige mogelijkheid om de waarheid te vertellen.
Was Jezus een feminist? (Zie https://www.godswordtowomen.org/feminist.htm)
Nog een laatste noot: Da Vinci was gefascineerd door 'iets' dat hij in een grot had ervaren. Veel wordt er gefantaseerd over wat het zou kunnen
zijn geweest, maar niemand weet wat het was.
Volgende